Steeds meer SPAM, wat doe je er tegen?

Steeds meer SPAM, wat doe je er tegen?

Als aanbieders van e-mail faciliteiten krijgen we heel vaak de vraag wat men kan doen aan al die SPAM die in mailboxen terecht komt. SPAM is e-mail die ongewenst wordt ontvangen en vaak in grote hoeveelheden worden verstuurd. We geven u graag een aantal tip om ervoor te zorgen dat de hoeveelheid SPAM minder wordt.

In Nederland en België is het versturen van ongewenste e-mail bij wet verboden. In veel andere landen bestaat een dergelijk verbod niet. De vijf meest beruchte SPAM-landen zijn de Verenigde Staten, China, Rusland, Zuid-Korea en Brazilië. Samen zijn ze goed voor 99 procent van alle ongewenste e-mail. Statistieken wijzen zelfs uit dat meer dan 90% van alle e-mail SPAM is.

Wanneer is een mail "SPAM"? 

  • Ongevraagd 
    Algemene regel is de zogenaamde OPT-IN , dit wil zeggen dat je enkel nieuwsbrieven mag ontvangen waarvoor je de toestemming gegeven hebt. Er zijn wel 2 uitzonderingen:
    - Als je ergens klant bent, dan mag die onderneming je een nieuwsbrief sturen over dezelfde soort producten waarvoor je al klant bent
    - Ook op algemene e-mailadressen van rechtspersonen, vaak de Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., mag men nieuwsbrieven sturen zonder voorafgaand de toestemming te vragen
    Je moet alleszins heel goed alle lettertjes lezen. Soms staat er vermeld dat je bij het aanvinken van een vakje akkoord gaat om niet alleen reclame en informatie te ontvangen van dat bedrijf, maar ook van partners van dit bedrijf. Dan kan het dus om meerdere nieuwsbrieven gaan.
    En goed om weten: een nieuwsbrief moet altijd de mogelijkheid voorzien om zich makkelijk te kunnen uitschrijven.
  • Commercieel of schadelijk
    De doelstelling van spam in de strikte zin is commercieel. Een bijkomend probleem van spam is dat de producten die erin worden aangeprezen vaak vervalst zijn: namaakmedicijnen, valse merkhorloges, noem maar op. Je koopt dus best nooit iets van een spammer. Andere spam heeft de bedoeling je op te lichten of schade te berokkenen.
  • E-mail 
    De ongevraagde boodschap wordt verstuurd via elektronische post. Doordat het versturen via e-mail de spammers toelaat om fictieve afzender-adressen te gebruiken, is het erg moeilijk om de identiteit van de spammer te achterhalen. Spammers nemen immers voortdurend een andere identiteit aan. Ze kunnen zich ook voordoen als een afzender die je goed kent, in de hoop dat je toch op de boodschap van de e-mail zult ingaan.

Wat kan je er tegen doen? 

  • Laat je e-mail adres niet overal achter.
  • Beantwoord enkel betrouwbare e-mails.
  • Open geen verdachte links in e-mails, vooral niet van onbekende afzenders. Deze links kunnen leiden naar phishing-sites of malware.
  • Camoufleer je e-mail adres wanneer je het ergens online plaatst. (schrijf bv niet Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. maar info(at)ScorpionComputers(punt)nl)
  • Stel spamfiltering in op serverniveau (instructies als je bij ons een hosting abonnement hebt.)
  • Bescherm je computer met een spamfilter en een anti-virus programma.
  • Maak een extra e-mail adres aan dat je overal kan ingeven voor wedstrijden, gratis lidmaatschap... (dat kan bv bij G-Mail of LiveMail)
  • Je schrijft je uit en toch blijf je nieuwsbrieven ontvangen
    • Blokkeer het e-mailadres met je e-mailprogramma
    • Markeer spam-e-mails als zodanig in je e-mailclient en blokkeer de afzender indien mogelijk. Dit helpt je e-mailprovider om spamfilters te verbeteren en toekomstige spam te voorkomen.
      - LET OP!:Bij nieuwsbrieven of mails die echt frauduleus lijken, is het beter om niet op de uitschrijf-knop te klikken, maar de mail te negeren en het adres te blokkeren. Vaak proberen fraudeurs via een eerste mail te kijken of dit e-mailadres ook actief gebruikt wordt. Als je dan op uitschrijven klikt, weten ze dat ze prijs hebben en bestoken ze je vaak met nog meer nieuwsbrieven.
  • Zorg ervoor dat al je software up-to-date is, inclusief je e-mailclient en besturingssysteem. Patches en updates kunnen bekende kwetsbaarheden verhelpen die spammers kunnen misbruiken.
  • Klacht indienen
    • klachten over reclame via e-mail:
      • Voor Nederland: https://www.spamklacht.nl/
      • Voor België: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
    • klachten over misbruik van je e-mail adres: 
      • Voor België: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
    • Misdrijven op of via internet: via aangifte bij een politiekantoor